Σάββατο 22/07/2017 Ενημερωτικός εκδοτικός συνεταιρισμός 32 C° Θεσσαλονίκη
  • Επίσχεση εργασίας ή κινητοποίηση μετόχων;

    Χωρίς λεωφορεία η Θεσσαλονίκη – Tα συμφέροντα που εξυπηρετεί η τακτική του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΘ

  • Σε οποιαδήποτε ιδιωτική, ακόμη και συνεταιριστική, επιχείρηση που χρωστά περισσότερους από δύο μισθούς, οι εργαζόμενοι θα είχαν κάθε λόγο να προχωρούν σε κινητοποιήσεις διεκδικώντας τα δεδουλευμένα τους. Αυτό αποφάσισαν να κάνουν και οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ, προχωρώντας σε επίσχεση εργασίας επ’ αόριστο, από σήμερα το πρωί, αφήνοντας τη Θεσσαλονίκη χωρίς λεωφορεία. Και κάθε άλλος εργαζόμενος, κάθε πολίτης, έχει την ηθική υποχρέωση να συμπαρασταθεί στον αγώνα διεκδίκησης εργατικών δικαιωμάτων, ακόμη κι αν στερηθεί ο ίδιος τα λεωφορεία για κάποιο διάστημα.

    Στην κινητοποίηση του ΟΑΣΘ όμως υπάρχει ένα παράδοξο: τρεις μέρες πριν λάβουν οι εργαζόμενοι την απόφαση για επίσχεση εργασίας ενημερώθηκαν ότι το υπουργείο Μεταφορών είχε ήδη στείλει, στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, ένα προσχέδιο νόμου για την κρατικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης.

    Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση εταιρίας που οφείλει δεδουλευμένα, η είδηση ότι προχωρά σχέδιο κρατικοποίησης θα ανακούφιζε τους εργαζόμενους. Αντίθετα, στον ΟΑΣΘ η είδηση προκάλεσε πανικό, με τους εργαζόμενους να απαιτούν πρωτίστως “μία οριστική λύση από την κυβέρνηση” και δευτερευόντως τα δεδουλευμένα από τον εργοδότη τους.

    Και αυτό διότι το Συνδικάτο Εργαζομένων ΟΑΣΘ (ΣΕΟΑΣΘ) είναι αντίθετο με την κρατικοποίηση του οργανισμού και με την υπαγωγή των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης σε έναν δημόσιο φορέα. Την άποψη αυτή το Συνδικάτο την εξέφρασε με τον πιο επίσημο τρόπο. Σε δυο πρόσφατες ανακοινώσεις του (5 και 12 Μαΐου) καλεί τον υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη, αντί να υλοποιήσει τις εξαγγελίες για αντικατάσταση του ΟΑΣΘ από έναν δημόσιο φορέα, να προχωρήσει αρχικά στην καταβολή του συνόλου των ποσών που διεκδικεί ο ΟΑΣΘ από το δημόσιο (έστω σε δόσεις) και στη συνέχεια να κάνει διεθνή διαγωνισμό για την ανάθεση των αστικών συγκοινωνιών σε ιδιώτη.

    Την ώρα δηλαδή που οι εργαζόμενοι είναι απλήρωτοι εμφανίζονται ως οι πιο μαχητικοί υπερασπιστές των συμφερόντων του εργοδότη τους. Εμφανίζονται διατεθειμένοι ακόμη και να περιμένουν τις κρατικές δόσεις προς τον εργοδότη τους για να πληρωθούν, αντί της υπαγωγής τους σε μία κρατική εταιρία, που τουλάχιστο θα διασφάλιζε το μισθό τους.

    Φυσικά δεν τρελάθηκαν τα μέλη της διοίκησης του Συνδικάτου. Τα συμφέροντά τους υπερασπίζονται. Τα υπερασπίζονται όμως ως μέτοχοι και όχι ως εργαζόμενοι.

     

    Είναι πολλά τα λεφτά

    Ο ΟΑΣΘ είναι μοναδική περίπτωση εταιρίας (νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου) που όχι μόνο έχει το μονοπώλιο στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, αλλά επιπλέον οι μέτοχοι έχουν διασφαλισμένα κέρδη. Εισπράττει περίπου 50 με 60 εκατ. το χρόνο από τα εισιτήρια και πληρώνει όλες τις λειτουργικές δαπάνες, τους μισθούς και το μέρισμα των μετόχων, το οποίο ανέρχεται σε 16,5 εκατ. το χρόνο. Αν πέσει έξω στα έσοδα ή στα έξοδα κανένα πρόβλημα: Λαμβάνει κρατική επιχορήγηση ώστε να πληρώνει όλες τις λειτουργικές δαπάνες, τους μισθούς και το μέρισμα των 16,5 εκατ. ευρώ των μετόχων. Στις λειτουργικές δαπάνες περιλαμβάνονται κάποια “μπόνους”, όπως το κόστος ενοικίασης εγκαταστάσεων από τον συνεταιρισμό “Ηρακλής”, που διαθέτει μετοχές του ΟΑΣΘ! Γι αυτό το πανηγύρι εκτός από τα 50 με 60 εκατ. ευρώ που πληρώνουν οι επιβάτες των λεωφορείων, το κράτος πληρώνει άλλα 110 με 130 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο. Αυτά ως προς τα ποσά.

    Ως προς τα πρόσωπα που μοιράζονται τα παραπάνω ποσά, η κατάσταση είναι ακόμη πιο περίπλοκη. Οι μετοχές του ΟΑΣΘ ανέρχονται σε 424. Τις 346 μοιράζονται περίπου 1.900 μικρομέτοχοι (πολλοί εκ των οποίων είναι και εργαζόμενοι ή συγγενείς εργαζόμενων). Άλλες 29 μετοχές κατέχει η ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης ΑΕ, 25 κατέχει ο Συνεταιρισμός (εργαζομένων και μετόχων του ΟΑΣΘ) “Ηρακλής” και 24 μετοχές κατέχει το ίδιο το νομικό πρόσωπο του ΟΑΣΘ.

    Ο ΟΑΣΘ απασχολεί περίπου 2.300 εργαζόμενους. Από αυτούς περίπου 1.400 είναι ταυτόχρονα μέλη του Συνεταιρισμού “Ηρακλής”, που κατέχει μετοχές του ΟΑΣΘ (έτσι εισπράττουν “μπόνους” από τα ενοίκια) . Άλλοι 400 διαθέτουν μερίδιο μετοχών χωρίς να είναι μέλη του συνεταιρισμού. Μένουν περίπου 500 εργαζόμενοι, που δεν έχουν συμμετοχή στη μετοχική σύνθεση του ΟΑΣΘ, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν έχουν σχέση ή συγγένεια με μετόχους.

    Με βάση τα παραπάνω εξηγείται και η στάση του Συνδικάτου Εργαζομένων του ΟΑΣΘ. Για την πλειοψηφία των μελών υπερτερεί το συμφέρον που έχουν με την ιδιότητα του μετόχου, παρά του εργαζόμενου. Κάπως έτσι οδηγείται το Συνδικάτο στην απόρριψη του σχεδίου Σπίρτζη για κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ.

    Και καλά κάνουν οι μέτοχοι του ΟΑΣΘ να υπερασπίζονται τα συμφέροντά τους έναντι οποιουδήποτε σχεδίου για δημόσιες αστικές συγκοινωνίες.

    Ωστόσο όλοι οι υπόλοιποι εργαζόμενοι και κάθε πολίτης της Θεσσαλονίκης δεν έχει κανένα λόγο να συμπαρασταθεί στα συμφέροντα των μετόχων μίας ιδιωτικής εταιρίας. Πολύ περισσότερο έχει κάθε λόγο να διεκδικεί το δημόσιο συμφέρον και τις αστικές συγκοινωνίες υπό δημόσιο έλεγχο, έναντι των ιδιωτικών συμφερόντων.

  • Pressenger

    Pressenger ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ.
    Ενημερωτικός Εκδοτικός
    Συνεταιρισμός Θεσσαλονίκης

    Αγίας Σοφίας 94,
    τ.κ.: 54634
    τηλ.: 6974-557792
    inbox@pressenger.gr

    Σχετικά με το pressenger.gr

    Έτος ίδρυσης 2016

    Σχεδιασμός – ανάπτυξη:
    ομάδα pressenger.gr
    με χρήση αποκλειστικά
    ελεύθερου λογισμικού

    powered by

    Τα υπογεγραμμένα κείμενα
    απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους.

    Επιτρέπεται και παροτρύνεται
    η αναδημοσίευση ή αναπαραγωγή των κειμένων,
    αυτούσιων ή διασκευασμένων, με κάθε μέσο
    υπό τους όρους
    - αναφοράς στην πηγή προέλευσης (pressenger.gr)
    - διατήρησης του όρου ελεύθερης διάθεσης
    σε κάθε αντίγραφο ή παράγωγο έργο.